stangfiske.com
Navigasjon
Forside / Nyheter
Artikkler
Downloads
Forum
Bildegalleri
Links
Kontakt meg
Gjestebok
---
Reisa Elvelag
Brukere Online
stangfiske.com
VELKOMMEN
Donaldtype
som ny bruker

Registrerte medlemmer: 65362

Super Administratorer: 1
Administratorer: 2
Brukere: 65359

Medlemmer Online:

stig88 uker
RAMBO256 uker
toh311 uker
isak317 uker
arne gravseth325 uker
Hunter418 uker
tomba430 uker
Hege463 uker
Stangoteren471 uker
Forvalteren497 uker

Gjester Online: 2

Din IP er: 54.156.67.164

Forum kategorier 24
Debatforum trde 30
Forum innlegg 146
Kommentarer 17
Gjestebok 15
Nyheter 43
Artikler 24
Fotoalbums 31
Fotoalbums bilder 278
Nedlastede filer 9
Nedlastings kategorier 11
Linker 94
PM innlegg 38
Forum Innlegg
Nyste artikler
Stangoter. Et fisker...
Fiskeregler 2007
Interesseforeninga f...
Fiskeregler 2006 for...
Isfisketur på finnm...
Se innlegg
stangfiske.com | Elver | Reisaelva
Forfatter Kortsalget 2007
Speyen59
Medlem

Antall innlegg: 9
Bopel: Ved bindestikka
Innmeldt: 12.10.06
Lagt til d. 30-03-2007 06:09
http://www.fluefiske.net/forum/index.php?s=1a87df6dc8dafa75c43d9c32c82d32cf&showtopic=6435&pid=150722&st=105&#entry150722

Ja ja så er det slutt på fisket for oss utenbygdsfolk. Ser av pressemeldingen fra elvelaget at formålet med å endre reglene for utenbygdsfolk er å redusere antall fiskere. Med andre ord, 30 skjervøyværinger og kåfjordfolk tar mindre plass enn folk fra andre kommuner.....?
Hva med finnlendingene som fisker hos grunneiere på såkalt næringskort?
Jeg snakket med mange fiskere i fjor og da var gjennomgangstonen at det var dem folket var irritert på p.g.a av at de var mange og at de nærmest fisket på "skift" slik at andre ikke kom til der de oppholdt seg.
Er det gjort tiltak mot dette?
Syns ordningen i fjor var svært gunstig, var da en av de heldige utenbygdinger som fikk årskort. Nå er det desverre ikke forbeholdt hele befolkningen lenger, ser av tråden fra fluefiske.net at noen er forbannet og vil boikotte elva. Tror nyordningen vil ramme kommunen dyrt. Dessverre.
Jeg er ikke tilhenger av noen boikott, er vel blitt for glag i elva og dalen til å klare å holde meg vekk, så får vi bare håpe at dagskortordningen vil fungere.
Men jeg tror både kommunen og elvelaget vil tape betydelige inntekter i og med den nye ordningen.
Jeg håper bare at ordningen fra 06-sesongen kan videreføres.

Mitt ærbødige forslag er å tillate sesongkort for også oss andre, la oss si at de første 14 dagene forbeholdes kommunens folk, så kan sesongkortene for oss andre gjelde fra 1.8 - 1.10.

Svein-Ivar
Redigert av Speyen59 d. 30-03-2007 06:11
Send Privat Melding
Forfatter RE: Kortsalget 2007
RAMBO
Administrator

Antall innlegg: 47
Bopel: Løvens hule
Innmeldt: 26.05.04
Lagt til d. 30-03-2007 07:56
Enig med deg i dette. Har selv fisket litt i Reisaelva. Har ALDRI opplevd at det er noe problem med for mange antall fiskere. Hvis det er mye folk i en kulp er det køkultur. Man fisker seg ovenfra og nedover. I mange andre elver har jeg opplevd at det er mye flere fiskere i hver kulp enn i Reisaelva. i disse elvene har det aldri vært noe problemer med dette.
Er virkelig dette et problem, eller er det noen egoistiske, innbarka, griske Reisaværinger som vil ha elva for seg selv uten å dele med andre ?
Hvis dette er tilfelle er elvelaget en gjeng med tullinger som ikke vet hva de driver med når de nå skal innføre sesongkortpris på 4000Kr for de stakkarene som bor i samme kommune, men i feil bygd. Dette blir jeg mektig irritert over.
Hvis man bor i samme kommune må alle innbyggerne ha det samme tilbudet og fiskerettigheter, uansett hvilken bygd man bor i.
Ved å bruke de eldgamle kommunegrensene som skille for sesongkortpris i Reisaelva, har elvelaget dummet seg skikkelig ut.
Tips til befolkningen i Nordreisa : Stem ut representantene i Reisa Elvelag og få inn noen med friskt blod som kan tenke.

Forslag til løsning : De som betaler medlemskontingent til den lokale jeger og fiskerforeningen og bor innenfor kommunegrensen må få kjøpt sesonkort til samme pris og ikke til 4000kr som tullingene i Reisa elvelag har bestemt for de som bor i de ytterste bygdene.

I Finnmark er myggen så stor at de er tre når de angriper. To som holder og en som suger...

RAMBO
Send Privat Melding
Forfatter RE: kortsalget 2007
Solborg
Medlem

Antall innlegg: 8
Bopel: Tromsø
Innmeldt: 31.08.04
Lagt til d. 30-03-2007 11:12
Det er bra at det reageres. Har selv i flere sesonger benyttet meg av årskortet for utenbygdsboende. Det jeg synes er dumt er at antallet kort reduseres og at prisen fordobles. Det vil for min del gjøre at jeg ikke vil bestille et slikt kort i år. Kan heller ikke se problemet med køfiske i elva.
Men her gjelder det å holde tunga rett i munnen. Medlemskap i Nordreisa jeger og fisk kan ikke og skal ikke gi rett til de samme rettighetene som innbygdsboerne har. Husk at det er grunneierne som eier elva og at innbygdsboerne er gitt en rettighet bygd på en rettskraftigdom. Med å gi medlemmer i jeger og fisk de samme prisene vil man overtrå de grensene som dommen setter.
Vi må få de samme reglene som gjalt i fjor.
Send Privat Melding
RAMBO
Administrator

Antall innlegg: 47
Bopel: Løvens hule
Innmeldt: 26.05.04
Lagt til d. 03-04-2007 22:45
Ja. Hvorfor forandre på noe som har fungert helt til nå.
Slik det nå ser ut, er det bare de med tykkest lommebok som får fiske, mens de andre må sitte på elvebredden og se på.
GOD PR for Reisaelva........
Lykke til grunneiere og Reisa Elvelag

I Finnmark er myggen så stor at de er tre når de angriper. To som holder og en som suger...

RAMBO
Send Privat Melding
Speyen59
Medlem

Lagt til d. 05-04-2007 10:55
Trodde nesten ikke mine egne øyne i går....leste i landsdelens største avis, "Nordlys", at noen stakkars jegere fra Nordreisa var utelukket fra sitt elgjaktvald i Finnmark p.g.a Finnmarksloven. Der stod altså 4 menn avbildet og klagde sin nød over noe de syns er blodig urettferdig, de har vist jaktet på samme plass i mange år.
Jeg har fisket i Reisaelva i mange år, nå har flere av de som stod avbildet vært foregangsmenn for å utelukke meg fra å fiske i "deres" elv. Ikke bare meg forresten, 49 andre utenbygds i tillegg.....Du verden....hvor synd jeg syns på de 4 stakkars jegerene!
Joda, innslag om samme sak i NRK Troms også i går ettermiddag.

Kom ikke å si at døgnkort er det samme som å inneha sesongkort altså! Føler meg nesten ikke velkommen til Reisa lenger, jeg snakker feil dialekt og har ikke jaktterreng å by på heller forresten......

Svein-Ivar
Send Privat Melding
Frank
Medlem

Antall innlegg: 1
Innmeldt: 10.04.07
Lagt til d. 10-04-2007 10:34
Ser at Svein Ivar kritiserer at elgjegere i Nordreisa synes det er urettferdig at vi nå er utestengt fra jakt i Finnmark. Videre mener han at han er utestengt fra reisaelva og hevder at døgnkort ikke er det samme som sesongkort.

For det første burde du sette deg skikkelig inn i hva vi kritiserer, før du forsøker å komme med kritikk av oss. Men det synes som du ikke ønsker, eller forstår akkurat det.

Hadde det vært en lakseelv på feks Skjervøy og vi hadde sagt at de skal totalt utestenges fra vår elv, mens vi samtidig skal ha rett til å fiske i deres elv, da tror jeg alle hadde oppfattet det som blodig urettferdig. Det er nettopp det som nå blir gjort ang elgjakta i Finnmark.

Når det gjelder fiske i Reisaelva, har sesongkortene kun vært i 4 år. Men ennå er det en ordning hvor nabokommunene kan være med på trekning av 30 sesongkort, i tillegg til kjøp av døgnkort. Du er selvsagt velkommen i elva, selv om kanskje ikke alle lenger kan kjøpe seg "fri fiskerett". Og prøv å undersøk hvilken annen tilsvarende elv det selges sesongkort i.

Frank.
Send Privat Melding
Speyen59
Medlem

Lagt til d. 11-04-2007 05:08
Vet du Frank hva som er bakgrunnen for at befolkningen i Kaafjord og Skjervoy kan kjope sesongkort, og ikke folk fra f.eks Balsfjord eller Numedal for den saks skyld? Akkurat det skulle jeg gjerne likt aa vite? Finnes det noe rettslig grunnlag for det i jordskiftedommen?

Ellers ser jeg selvsagt forskjellen mellom total utestengelse og dagskort, det er ikke det som er problemet kan du trogrin

-Ha megunnskyldt for aa skrive paa et tastetur uten de tre siste bokatavene i alfabetet-

Svein-Ivar
Redigert av Speyen59 d. 11-04-2007 05:11
Send Privat Melding
Solborg
Medlem

Antall innlegg: 8
Bopel: Tromsø
Innmeldt: 31.08.04
Lagt til d. 12-04-2007 12:19
Det lurer jeg også på? Hvilke spesielle rettigheter har folk fra kommunene rundt reisaelva? Hva er den viktigste grunnen til at de skal kunne kjøpe årskort og ikke andre fra andre kommuner?
Send Privat Melding
GLALAKS
Medlem

Innmeldt: 13.04.07
Lagt til d. 13-04-2007 06:58
hvorfor har ikke utflytta reisaværinger som ikke bor i nabokommunene mulighet til å kjøpe sesongkort ? Hvis det er noen som skulle hatt mulighet til å kjøpe sesongkort så er det vi, og ingen andre . For øvrig så er det vel ingen som prøver å utelukke noen fra elva. Etter som jeg har forstådd så har lokale sportsfiskere jobbet for å få et kortsystem i reisaelva som er lik de andre elvene i norge, bare prøv å dra til målselva eller altaelva å kjøp sesongkort. Jeg har ellers fisket i mange elver i norges land og aldri hørt at de andre elvene har sesongkort for utenbygdsboende.
Send Privat Melding
Miki
Medlem

Innmeldt: 10.05.07
Lagt til d. 10-05-2007 14:09
Hi
I write in english, cause my Norsk is not so good. I just wonder, and many of us here in Finland, why those seasoncards and weeklicense is taking away? I have a clue why, cause friends of mine there in Reisa-area have told me some things, but please, can somebody write fact in english. Me and my friends have fishing in Reisa, Very long period, and we were glad when seasoncards came few years ago. When drive from here, it is very unpleasant if not get any daylicense. We are lucky ones, cause we have chance to fish there anyway, but still it will be very nice thing, if get some facts.
If dont want to tell public, send PM.
Very Best Regards, Miki, Finland
Send Privat Melding
G til forum:
Loginn
brukernavn

Passord

Er du ikke registrert bruker enn?
Klikk her for registrere deg.

Har du glemt ditt passord?
F tilsendt et nytt ved her.
Skrabbleblokka
Du m vre innlogget for kunne skrive her.

helmuth Brukeren er ikke plogget
01.11.07 09:11
Til lykke med fødselsdagen, toh wink

27.04.07 09:07
@toh: PB !

26.04.07 04:53
yes I do wink

bonsi69 Brukeren er ikke plogget
18.01.07 10:58
hi helmuth spricht du deutsch? ich bin from switzerland?

18.01.07 10:56
where is hier the chat room?

Vis flere innspill

18.01.07 10:55
hallo@RAMBO: -

18.01.07 10:54
hallo

RAMBO Brukeren er ikke plogget
19.12.06 17:41
Ønsker alle en riktig god jul med harde lange smilepakker

toh Brukeren er ikke plogget
25.10.06 07:33
Ja det ser virkelig bra ut. Håper dette er en tendens og ikke bare ett toppår!

Speyen59 Brukeren er ikke plogget
16.10.06 08:54
Fikk fangststatistikken idag på mail, antall laks er jo fordoblet siden ifjor!

Copyright © 2004