stangfiske.com
Navigasjon
Forside / Nyheter
Artikkler
Downloads
Forum
Bildegalleri
Links
Kontakt meg
Gjestebok
---
Reisa Elvelag
Brukere Online
stangfiske.com
VELKOMMEN
Donaldtype
som ny bruker

Registrerte medlemmer: 65362

Super Administratorer: 1
Administratorer: 2
Brukere: 65359

Medlemmer Online:

stig88 uker
RAMBO256 uker
toh311 uker
isak317 uker
arne gravseth325 uker
Hunter418 uker
tomba430 uker
Hege463 uker
Stangoteren471 uker
Forvalteren497 uker

Gjester Online: 2

Din IP er: 54.156.67.164

Forum kategorier 24
Debatforum trde 30
Forum innlegg 146
Kommentarer 17
Gjestebok 15
Nyheter 43
Artikler 24
Fotoalbums 31
Fotoalbums bilder 278
Nedlastede filer 9
Nedlastings kategorier 11
Linker 94
PM innlegg 38
Forum Innlegg
Nyste artikler
Stangoter. Et fisker...
Fiskeregler 2007
Interesseforeninga f...
Fiskeregler 2006 for...
Isfisketur på finnm...
Se innlegg
stangfiske.com | Sportsfiskeutstyr | Fluefiske
Forfatter Fluesnører
toh
Super Administrator

Antall innlegg: 49
Bopel: Sørkjosen
Innmeldt: 29.04.04
Lagt til d. 09-06-2004 21:32
Hva er egentlig best for tohåndsstenger #10/11.
Helt snøre eller klump?

- Trond-Ove Holmgren (toh) -
toh@stangfiske.com http://stangfiske.com Send Privat Melding
Forfatter RE: Fluesnører
RAMBO
Administrator

Antall innlegg: 47
Bopel: Løvens hule
Innmeldt: 26.05.04
Lagt til d. 09-06-2004 21:54
Til praktisk fiske der elvene og vegetasjonen kan variere, synes jeg at et vanlig WF-fluesnøre er best.
I tillegg blir flua presentert bedre og man unngår å skremme fisken med unødig plasking.
Skyteklumpene og skytesnørene egner seg kun til klessnor for å tørke klær på.

I Finnmark er myggen så stor at de er tre når de angriper. To som holder og en som suger...

RAMBO
Send Privat Melding
stig
Administrator

Antall innlegg: 5
Bopel: Nordreisa
Innmeldt: 16.05.04
Lagt til d. 10-06-2004 06:47
Det er en smaks sak om man bruker helt nøre eller klump. Det enkleste er å prøve for å finne ut hvilken av de to typene som passer best for en selv. Kasteteknikk spiller også inn!

SF
stig_f@msn.com Send Privat Melding
toh
Super Administrator

Lagt til d. 10-06-2004 07:28
Sant nokk.
Men i dagens jungel av snører er det ikke enkelt. Utviklinga har også vært formidabel de siste åra med mange nye begrep og betegnelse. Men fiskeriet er da engang sånn at mye baserer seg på hva hver enkelt fisker føler er riktig for ham. Det er følelsen av å mestre det man holder på med som er viktigst.

Redigert av toh d. 10-06-2004 07:28
rovfisk
Medlem

Antall innlegg: 6
Innmeldt: 14.10.04
Lagt til d. 14-10-2004 15:28
Helt klart en riktig tilpasset klump.

Jeg synes det er mye enklere å ha en tilpasset klump, slik at man vet at den lengden som er utenfor stangtuppen spenner stanga maks. Med ett helsnøre på tohåndsen må en ha øyemålet godt i orden for hvert underhåndskast. Enn må nok også føle seg en del mer fram, for å få det optimalt. Ved riktig kasteteknikk ved utførelse av uh kast med tohånds er det neppe noe fare for at fisken skremmes. Med klump og skytesnøre går også kastet vesentlig lenger.

Til smålaksen bruker jeg enhånds med klump. Dette mye pga uh kast. Ett helsnøre ville neppe klart å gjort samme greia. Tenker da på lengde.

Men til ørretfiske er det helsnøre som gjelder. Pga presentasjon og
Send Privat Melding
RAMBO
Administrator

Lagt til d. 14-10-2004 17:07
Jeg er helt enig i at man kaster lengre med klessnor enn med et helt snøre, men hva gjør du i en situasjon med tett vegetasjon der du ikke får spent opp stanga med den tilpassede klumpen.Er det da deilig å høre skjøten av skytesnøret/klumpen som raser gjennom stangringene ? Det synes ihvertfall ikke jeg.Det som irriterer meg mest med klessnor, er at skytesnøret tvinner seg i surr hele tiden.Dette er plundrete og meningsløst.
Gidder ikke å strekke det eller legge klessnoren i lunket vann heller.
Derfor synes jeg at helt snøre er best, særlig ved fiske i mørket.
Uansett er det en vanesak hva man foretrekker.I store elver med plass til stangføring er det nok bra med klessnoren.
Kunne faktisk tenkt meg å gravd frem ytterste delen av klessnoren min igjen, hvis jeg fant et skytesnøre som var helt uten minne.
Har du noen gode forslag som du kan anbefale ?grin

I Finnmark er myggen så stor at de er tre når de angriper. To som holder og en som suger...

RAMBO
Redigert av RAMBO d. 14-10-2004 17:34
Send Privat Melding
toh
Super Administrator

Lagt til d. 14-10-2004 17:46
Hører noen som skryter av Loop sitt skytesnøre. Det skal visst nokk ikke ha så mye minne. Ellers så er vel det meste en vanesak her i livet. Jeg for min del sysnes det fungerer bra med klump til det fiske jeg bedriver. Og da tenker jeg i hovedsak laksefiske. Da bruker man litt større stenger og i større vassdrag hvor man trenger å nå langt. Da kommer klumpen til sin rett. Det synes i alle fall jeg. wink

RAMBO
Administrator

Lagt til d. 14-10-2004 17:52
Har faktisk loop sin klessnor. Anbefales ikke.
Du husker vel at jeg prøvde din klessnor i sommer ?
Det må da finnes noe som ikke har minne, eller hva ?

RAMBO
Send Privat Melding
toh
Super Administrator

Lagt til d. 14-10-2004 18:49
Jada, min Guideline skyteline er ikke noe tess. Den lager har minne så det holder. Men så er den ikke tøyd ettersom det ble dårlig med fisk i år. Skal se om ikke jeg finner noe bedre å sette på til neste sesong. Noen som har tips å komme med? Kanskje jeg skal sette inn en kontaktannonse. SkyteLine uten minne søkes grin

RAMBO
Administrator

Lagt til d. 14-10-2004 21:11
Mener at guideline har lagd et skytesnøre uten minne, men det er visst gått ut av produksjon.
Hvem vet hva utstyrsfronten kommer med til neste år

RAMBO
Send Privat Melding
rovfisk
Medlem

Lagt til d. 18-10-2004 07:43
Tett vegetasjon kan være ett problem ja. Nå vet ikke jeg hvor tett du mener. Men stort sett i de elvene jeg har fisket i er det lite med overhengende trær. Altså at stangtuppen er fri. Om enn så står helt inne ved kanten, og utfører ett speykast skal det gå fint å få spent opp stangen. eeeh...jeg vil påstå at det er lettere med enhånds i tettbevokste elver.

I går var jeg i en liten ørretelv med mye vegetasjon. Trær som dekket over den lille elven. Brukte da selvfølgelig helsnøre for presentasjon, og ikke minst for å slippe det problemet du nevnte om knuten, som raser gjennom stangringene.

Bruker dere ferdig løkker eller lager dere løkkene selv?

Skytesnører ja. Jeg har også hørt at Loop sin er dårlig. Alle disse spesial skytesnørene til de enkelte merke forhandlerene driter jeg i. De er jo så grise dyre jo!!

Jeg hatet skytesnører som pesten før. Spesielt etter en to timer vase.
Begynte med snøre uten coating. Så gikk jeg over til skytesnøre med coating, men det ble slitt etter kort tid. Bestemte meg så og si aldri å bruke skytesnøre igjen. Etter lang tids bruk av helsnører, som også ble fort slitt gikk jeg tilbake til monofil nylon.

Jeg kjøpte meg et mono nylon snøre som heter Amnesia. 70 meter til 60 DKK. Har nå fisket med Amnesia skytesnøre i ett år. Sø fiske og elvefiske. Hittil er snøret det beste jeg har prøvd. . 70 meter! Det blir vel rundt 2 skyteliner til kr 30 pr. stk. Hva er det Loop skal ha for sitt?
grin Tror det første snøret varte i ett halvt år. Nå går jeg med nr.2

Ett annet monofilament snøre som også skal være kanon er, Iron Silk fra Berkley. En spole er på 300 meter, og koster rundt 130 kroner. Blant annet så er dette blitt brukt i NM i Casting. Har møtt på folk i elva som har brukt dette, og de er storfornøyde. Hvor mange skytesnører blir det med 300 meter?grin Jeg har ikke anskaffet meg det enda. Skal ha det når Amnesia snøret mitt begynner å få minne. Ettersom jeg fisker veldig mye kan jeg gå god for Amnesia skytelina. Veldig godt skytesnøre! Kjøp!

Ja, selvfølgelig skal dere få adressa til nettbutikken hvor det er kjøpt
http://www.piscator-tackle.shopbasic.dk
*kremt*...nordmenn har speisalrabbat. Snøret sendes i privatbrev, så moms slipper en å tenke på. Dansk moms blir også fratrukket. Snørene butikken selger er ikke gode, så det er ikke noe å handle.
Redigert av rovfisk d. 18-10-2004 07:46
Send Privat Melding
RAMBO
Administrator

Lagt til d. 18-10-2004 15:25
Kjempefint.
Tusen takk for tipset.
Dette må jeg prøve.
På tide å boikotte loop og alle de andre griske klessnorselgerne.
grin

RAMBO
Redigert av RAMBO d. 18-10-2004 15:50
Send Privat Melding
RAMBO
Administrator

Lagt til d. 21-01-2005 17:57
Har ikke testet så mange fluesnører, men trives veldig bra med Guideline Professional WF som er et helsnøre på 32 m, med kort skytedel på 12 m.grin
Karakteriseres som klumpsnøre med integrert skyteline.
Fordelene er at man slipper ulyd i stangringene, når skjøten passerer ut ( i enkelte situasjoner ).grin
Snøret er også enklere å mendegrin og gjør det lettere å kaste med langt overheng.grin
Dette snøret er tofarget slik at man har kontroll med hvor mye snøre som er ute til en hver tid.
Jeg tror at helsnørene er på vei tilbake etterhvert.
Skal bli spennende å se hva utstyrsfronten kommer med til sommeren.shockangrysadfrownwinkcoolsmilepfft!gringringringrin

RAMBO
Redigert av RAMBO d. 22-01-2005 23:18
Send Privat Melding
rovfisk
Medlem

Lagt til d. 28-01-2005 09:10
Hei Rambo

Jeg har selv Guideline professional i #8/9 intermediate til min enhånds. Utrolig bra snøre, bortsett fra skytelina som flerret opp fra 0-1 meter fra "skjøten". Fisker veldig mye, og med 1 mnds konstant fiske flerret det opp. Men fortvil ikke hvis dette skjer deg. klipp av skytelina, og fest på en Amnesia 0,20-0,25. Da er det så godt som nytt. Lage en løkke på klumpen. Da en selvlaget løkke. Dra av coatingen, 5-6 cm, med sen. Legg tråden i løkke, bruker fluebindertråden og surr godt fast. Aquasure for å lime det fast.
Coatingen på intermediate linene (klar intermediate) er meget bra synes jeg. Har ikke en skramme etter 3 års iherdig bruk. Både i salt og ferskvann. Utrolig fin klump til enhåndsstangen min. HAdde også en flyt, men den har tatt kvelden. Den oransje.

Åh, faen om jeg ser fram til laksefisket. Drar til Skottland, River Dee i påsken ser det ut som. shock

Jeg og ett par kompiser har en brei ørret elv her nede på vestlandet, som vi bruker å teste utstyr og kaste litt i om vinteren. Kompisen kjøpte Amnesia 0,30. den ble litt for tjukk mente vi, og fikk litt for mye, så jeg ville godt for 0,20-0,25 hvis dere tenker på å kjøpe.
Legger ved to bilder fra galskapen. Bildeet med meg er redigert hvis dere ikke skulle se detgrin

[br]
Tres Bien tøyer grensene

Åh, faen om jeg ser fram til laksefisket. Drar til Skottland, River Dee i påsken ser det ut som. shock
Redigert av rovfisk d. 28-01-2005 09:11
Send Privat Melding
RAMBO
Administrator

Lagt til d. 28-01-2005 17:40
Hei rovfisk !smile

Takk for tipset.
Skal holde øye med "skjøten".
Jeg har faktisk også intermediate (klar), og er veldig fornøyd med det.
Har hatt det i 2 sesonger og det er like godt som nytt.
Ser på bildene at det klør i fiskefingrene dine etter å få fast fisk på kroken.grin
GLEDER meg jeg også. Det verker etter å svinge fluestengene igjen.
Misunner deg turen til Skottland. Det blir nok GØY.

RAMBO
Send Privat Melding
rovfisk
Medlem

Lagt til d. 31-01-2005 13:36
ja, gjett om det klør. Huff, mandag igjen. to dagers sjøørretfiske er unnagjort. Er like sugen. Ser fram til helgen igjen.

Vision xla snella mi tok kvelden på lørdag forrestenshock. Bremsesystemet fungerer ikke lenger. Ikke brasad Håper å få ny del før helgen. Det er slitt. Arrrgh. Må nok over på en danielsson ewotech...det skal jo være en av de bedre. Vet ikke om dere har fått det med dere, men danielsson har brutt samarbeidet med loop, og snellene selges nå på billigsalg. ja,ja...billig og billig. Rundt 2500,- Iallefall en vesentlig prisreduksjon.

http://www.danielsson-flyreels.se/sv.htm
Send Privat Melding
RAMBO
Administrator

Lagt til d. 01-02-2005 00:01
Har også fått med meg at samarbeidet er slutt.
Positivt for oss forbrukere som får billigere utstyr.
Det er jo bare logoen som er forskjellig på snellene.
Har du sjekket på www.prima-villmark.no
De selger billige sneller.pfft!

RAMBO
Send Privat Melding
Forfatter RE: Skytesnøre
RAMBO
Administrator

Lagt til d. 14-10-2006 10:40
Har testet Loop LTS sitt skytesnøre hele sesongen.
Fikk veldig god erfaring med dette.
Tør faktisk påstå at det er verdens beste skytesnøre.
Ingen antydning til minne og det er tynt og glatt.grin

Anbefales på det sterkeste

RAMBO
Send Privat Melding
G til forum:
Loginn
brukernavn

Passord

Er du ikke registrert bruker enn?
Klikk her for registrere deg.

Har du glemt ditt passord?
F tilsendt et nytt ved her.
Skrabbleblokka
Du m vre innlogget for kunne skrive her.

helmuth Brukeren er ikke plogget
01.11.07 09:11
Til lykke med fødselsdagen, toh wink

27.04.07 09:07
@toh: PB !

26.04.07 04:53
yes I do wink

bonsi69 Brukeren er ikke plogget
18.01.07 10:58
hi helmuth spricht du deutsch? ich bin from switzerland?

18.01.07 10:56
where is hier the chat room?

Vis flere innspill

18.01.07 10:55
hallo@RAMBO: -

18.01.07 10:54
hallo

RAMBO Brukeren er ikke plogget
19.12.06 17:41
Ønsker alle en riktig god jul med harde lange smilepakker

toh Brukeren er ikke plogget
25.10.06 07:33
Ja det ser virkelig bra ut. Håper dette er en tendens og ikke bare ett toppår!

Speyen59 Brukeren er ikke plogget
16.10.06 08:54
Fikk fangststatistikken idag på mail, antall laks er jo fordoblet siden ifjor!

Copyright © 2004